torsdag den 5. maj 2011

DAG 1 - SØNDAG

Brian er i Düsseldorf og følger prøverne:

Utroligt - Det er blevet grand prix tid igen. - Hvor herligt.
Ja jeg valgte jo så at tage bilen i år - for første gang med bil til et grand prix - det var jo ikke noget problem, for GPS'en skrev 7 timer hjemmefra, med Autobahn hele vejen til Düsseldorf - så kunne jeg jo godt spare det med at sidde i en eller anden lufthavn i flere timer for at skifte over til et andet fly. (Direkte fly fra Billund, findes jo ikke lige til så mange steder, og jeg er efterhånden lidt træt af, at skulle tjekkes 3 gange i hoved og r.. af nogle sure personer i Frankfurt lufthavn, hvor jeg ofte har mellemlandet ).

Så 7 timer uden ventetid, og uden tjek her og der - Det lyder fint, den snupper jeg. - hmmm - Jo tak. - Det var måske lidt smånaivt at tro på GPS'ens tid. - Aldrig har jeg da siddet så meget i kø. Mellem kl. 14 og 15 lørdag, præsterede jeg f.eks. kun at bevæge mig ca. 7 km på motorvejen. - Så det tog nogle timer mere end planlagt at komme herned. Åbenbart holder tyskerne påskeferie på et lidt andet tidspunkt end vi gør. Så deres påskeferie slutter åbenbart i denne weekend, så derfor var mange på vej hjem.

Men herned kom jeg da - og også med kuffert og det hele (i modsætning til Frank, der ikke fik kufferten med flyet herned)
og hurra hurra - alting starter nu. Tanfastisk - og denne gang med tysk effektivitet og Ordnung muss Hussein. - Så kan det da ikke gå helt galt - eller kan det ?

Søndag morgen skulle jeg bare lige hente akkrediteringskortet - det var jo en form sag - tjaa tjoo efter at have stået næsten forest i en kø, der ikke bevægede sig fremad i tre kvarter - så lykkedes det. Der kom hele tiden nogle folk, der blev vist ind foran, for de havde åbenbart mere ret til hurtigt at komme igennem. Fint nok.

Endelig inde - og inden første prøve startede, så alt var jo super - og det virker til at være ret fint hernede. Forholdene er i orden, med de ting der skal være her.

Og fantastisk at være i et land, hvor tingene bare kører som smurt. For vi har jo masser af gange set, at i Østeuropa og Sydeuropa, der kan man overhovedet ikke regne med skemaet for hvornår prøverne er der, og hvornår pressemøderne er der. Der har været meget store forsinkelser. - Men det kan jo heldigvis ikke lade sig gøre hernede.

Hmm - igen blev jeg klogere. Selv ved Polen, der skulle øve som første land, var der 8 minutters forsinkelse inden de kom i gang. - Efter 4 lande er vi 35 minutter forsinket. - Måske har nogen glemt at fortælle tyskerne, at de har ry for at alt i Tyskland kører på skinner, og går som planlagt.

POLEN
Magdalena Tul er en af de personer, der kan gøre hvad pigerne fra Makedonien 2000 ikke kunne. Som Keld Heick jo sagde dengang, så er det svært at danse og synge på samme tid. Magdalena rammer fint tonerne, selvom hun springer rundt på scenen.
Normalt foretrækker jeg, at landene synger på deres eget sprog. Men det her er en af de få, hvor jeg klart bedre kan lide den engelske version. Den første af dem. Men melodien i den er jo også en anelse anderledes end i Jestem. De har derfor lavet en ny engelsk version, der er mere tro mod den polske version. Magdalena valgte at synge på polsk, fordi hun havde fået mange henvendelser fra fans, der godt kunne lide den polske version. Og også af respekt for det polske folk. De stemte på hende i den polske finale, mens hun sang på polsk, og derfor vil hun også synge polsk her i Düsseldorf.
Magdalena fik muligheden for selv at vælge startplaceringen i den polske finale. Her valgte hun på trods af alle advarsler, at synge som nr. 1 - og det gik jo meget godt. - Så da Polen fik mulighed for selv at vælge startrækkefølgen i semifinalen, så snuppede de også her at synge som nr. 1.

NORGE
Jeg var i salen under prøven. Hver prøve starter med lydprøve, hvor alle artisterne skal synge i mikrofonen for at indstille lyden rigtigt. - Det kan godt være ret underholdende, fordi nogle kan finde på at synge andet end deres grand prix sang, eller synger på et anden toneleje, end det de gør i sangen. Pigerne ved den norske lydprøve sang som normalt - mens mændene sang omkvædet meget dybt.
I salen lød lydprøven ganske godt, men dem der havde set det på tv i presserummet sagde det lød forfærdeligt. - Og ja, den sidste gang de prøvede, der så jeg den også på tv. Og desværre lyder hun lidt halvfalsk på tv. Men sangen er rigtig fin, og koreografien også fin. Der er tilføjet lidt ekstra instrumenter i.f.t. den version jeg har hørt indtil nu. I slutningen af sangen bliver der sendt konfetti ned fra loftet. Egentlig underligt de har fået lov til det, for det kan de da vist ikke nå at fjerne på de få sekunders pause der er imellem sangene.

Stella havde et stort ønske om at deltage i grand prixet og sendte 3 sange ind til den norske finale. På 2 af sangene sang hun rap !!.

ALBANIEN
Aurela fik sangen tilbudt af sangskriverne - Hun sagde først klart nej, for hun vil ikke konkurrere på musik. Hun mener, at den slags konkurence er en slags krig imellem sangere, og da hun ikke bryder sig om nogen form for krig, så afviste hun. Hun hørte dog alligevel sangen, og endte da mening, fordi hun mener sangen er stærk.
Den engelske titel af sangen, er inspireret af "Feel your heart beat" som bruges på årets ESC logo. Den blev ændret til engelsk, for at folk kunne forstå det. Som sædvanligt med albanske bidrag, så er den endelige version jo ændret temmelig meget siden den nationale finale. Hun mener dog ikke selv melodien er ændret overhovedet. Det er kun orkestreringen og energien i sangen der er ændret. Jeg mener desværre, at den er blevet ødelagt af at blive sunget på engelsk. For før lød det som om hun sang. På engelsk kommer ordene i omkvædet meget stødvist, så det nærmest ikke længere minder om det at synge.

ARMENIEN
Armenien overraskede lidt ved at have boksning som tema. Der er en stor boksehandske på scenen, som er en slags stol, hvor Emmy sidder i. I starten af prøverne virkede hun noget usikker, og mange steder i sangen undlod hun at synge. (Om hun havde glemt teksten, eller om folk kommunikerede med hende i hørebøfferne, eller hvad grunden var ved jeg ikke). Men til sidst gik det dog planmæssigt og koreografien er da meget frisk. Koreografen var den samme som ved "Opa" hvilket godt kunne ses. Der er tilføjet nogle "hey hey hey" mod slutningen af sangen. Det fungerer egentlig meget godt.
Titlen "boom boom chaka chaka" er ikke helt så meningsløs som den lyder. Det skal illustrere at hendes hjerte banker for en fyr, men han interessere sig kun for boksning, så hjerteslaget bliver ikke gengældt. Chaka betyder intet på armensk.
Jeg har jo tradition for at mangle en enkelt autograf i programmet - og det viser sig altid at være vinderen. I dag var der en autograf jeg missede (fordi man skal jo også spise en gang i mellem udover lige en kop kaffe i ny og næ, selv om det er svært at nå). Så mon den manglende autograf skulle være et tegn på at Armenien kunne gå hen og vinde... .

TYRKIET
Sidste år kom jeg til Oslo med Tyrkiet som den jeg bedst kunne lide. Men jeg var ret skuffet over at deres sceneoptræden var så mørk, ihvertfald under prøverne, så den røg lidt ned for mig. I år stiller de med en slags kopi (der dog slet ikke er lige så god) - og igen ødelægger de den med en meget mørk scene. Gimmicken i år er en lille rund kugle, hvori i slangemenneske vrider sig rundt i halsbrækkende stillinger.

SERBIEN
Det har taget mig lang tid at vænne mig til sangen. Men nu er den ok. God energi og stemning i salen, selvom der er en lidt "psykedelisk ting" kørende på skærmene i baggrunden.

Ja der sker heldigvis så meget hernede - så man ikke kan få det hele med - øv - og pressecenteret lukker åbenbart tidligere end det plejer at gøre. (så nu er der 4 der har sagt, at det lukker om få minutter.) Sådan kan det gå.
På trods af de uventede tyske forsinkelser, der nåede helt op på 45 minutter - så har den første prøvedag været rigtig fin hernede.

RUSLAND
Før jeg kom til Düsseldorf havde jeg ikke hørt den nye version. Starten er lavet om til en stille start, hvor han synger en slags traditionel russisk folkesang på russisk. Den havde jeg ikke lige set komme. Jeg ved ikke helt, om det passer til sangen. Men selve sangen virker godt på scenen. God energi.
Alexej kom ind til pressemødet, med en harmonika. Han sang en traditionel russisk folkesang, og derefter en akustisk version af hans grand prix sang. I øvrigt befriende, at en russisk artist kunne snakke engelsk på pressemødet. De fleste gange snakker de russisk, med en tolk der oversætter. Så pressemødet var mere personligt end de sædvanlige russiske lidt stive formelle pressemøder vi har været vant til.
Alexej er åbenbart en altmuligmand. På tv-skærmene kørte der under pressemødet en film om hvad Alexej har lavet. Han er skuespiller, stuntman, danser, isdans på skøjter , tidligere fodboldspiller, deltager i x-faktor 2006, TV-vært og altså sanger.
Han afslørede, at sangens start blev ændret for at vise, at han er fra Rusland, og er stolt af sit land, og vil gerne vise lidt af det russiske sprog og den russiske kultur. Det skulle forbinde fortiden med fremtiden. Det er kun her til Grand Prixet, at den version vil blive spillet. Efter Düsseldorf vil han ikke fremføre sangen med den russiske start. Resten af teamet hernede er totalt svensk. Sangskriveren RedOne er svensk, han har skrevet kontrakt med RedOnes svenske pladeselskab. Kor og dansere er svenske.
Han blev spurgt om hvilket af Lady Gaga's kostumer han ville optræde i, hvis han skulle vælge det (Forbindelsen er, at RedOne har lavet mange sange til Lady Gaga). Han svarede friskt, at så skulle han optræde nøgen, for det var hans bedste kostume.
Han sagde, at alt ved prøven var gået godt - men han blev straks afbrudt af hans russiske manager der sagde, at alt hvad de havde planlagt gik galt under prøven. Kun artisten virkede som han skulle. Jeg synes nu prøven så ud som om tingene fungerede som de skulle.

SCHWEIZ
Schweiz har en rigtig fin afslappet sceneoptræden. De har brugt den gimmick, som jeg i nogle år har tænkt ville være godt hvis Danmark brugte. Nemlig en sæbeboblemaskine, der sørger for at rummet er fyldt med sæbebobler.
De virkede meget sympatiske og afslappede til pressemødet, og gav også en acapella version af deres grand prix sang. Jeg håber de får noget af den medvind, som Schweiz har manglet i mange år efterhånden.

GEORGIEN
En af mine bundfavoriter og også en ret dårlig fremtræden på scenen. De vil åbenbart gerne skille sig ud - og med de kostumer de har på, så kommer det nok til at lykkes. For der er ingen andre der kan have sådan noget grimt tøj på. Foreløbig en oplagt kandidat til årets Barbara Dex award.
Georgien skiftede jo forsangeren ud efter den Georgiske finale. Dengang var der rygter om, at det var fordi de godt var klar over, at forsangeren ikke var en specielt god sanger. Der blev også spurgt ind til det under pressemødet, hvor delegationslederen (der ellers plejer at være meget stille og rolig) meget kraftigt understregede, at de udelukkende skiftede, fordi den oprindelige sanger selv ønskede det.

FINLAND
Finland sluttede den første prøvedag af. Paradise Oscar står meget stille på scenen, så det dominerende bliver den gigantiske jordklode, der dukker op på baggrundsskærmen under sangen. Jeg er ikke helt overbevist om, om kopisangen af Belgiens sang fra sidste år kommer videre til finalen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar