tirsdag den 10. maj 2011

Hvem går mon videre i aften ??

Brian skriver om tirsdagens semifinale:


Så nærmer vi os endelig årets første semifinale - Fantastico.

 

Hvem der går videre - Det er jo altid sjovt at gætte på.

Jeg skulle jo desværre lige tilbage til Danmark i et par dage - så jeg mangler jo at se generalprøven - for det giver et godt billede at se og høre alle sangene i en køre.

 

Men her er alligevel mit bud på hvem jeg tror der går videre.

 

De 5 jeg anser for at være meget sikre finale-lande.

·         Rusland (de er jo altid videre, og sangen og showet er også ganske god i år – Rart at Rusland i år fortjener at komme i finalen – Sidste års sang havde ikke været i nærheden af en finale, hvis ikke lige det var den russiske sang)

·         Aserbajdsjan (sangen er fin - og showet blev ændret fra en katastrofe ved første prøve, til at være enkel men godt ved den anden prøve)

·         Armenien (Jeg ved ikke helt hvorfor det er en hadesang hos ret mange i år – Jeg kan godt lide den – og showet er også fint. – De plejer jo også at klare sig godt må man sige – Så selv om mange ikke kan lide den af en eller anden grund, så vil jeg blive overrasket, hvis ikke den går videre)

·         Norge (God sang og koreografi – først og fremmest bliver man i godt humør af den – så må vi bare håbe hun synger rent.)

·         Tyrkiet (Tyrkiet er ligesom Rusland, et land der kan gå videre, uanset om de  sender en sirenesyngende hankat – eller lyden af en løbende cisterne af sted – Men sangen er da ganske ok – langt fra sidste års Manga, selvom de forsøger at kopiere)

 

4 jeg også tror har en meget god chance for at gå videre.

·         Ungarn (Rigtig god sang – men Kati ødelægger den jo lidt ved at se så vred ud – Det kan jo i realiteten få denne fan-favorit til at falde fuldstændig igennem – det har vi jo set mange gange før – Men jeg vælger alligevel at satse på, at hun ikke får spoleret sangens potentiale helt)

·         Serbien (Også et land der stort set altid er videre – Jeg var i starten faktisk ikke specielt vild med den, men efter at have vænnet mig til den, så swinger den jo egentlig meget godt)

·         Schweiz (En sang som mange ikke tror på – men jeg synes den er skøn – og håber virkelig, at der er plads til den i finalen – Og jeg ville bestemt ikke have noget imod at se Schweiz i top-5 for første gang siden 1993)

·         Island (En skam at Schweiz og Island er i samme semifinale – mon ikke de tager point fra hinanden, for stilmæssigt henvender de sig til samme publikum – Men det vil virkelig være en skam hvis denne charmerende sang ikke går videre)

 

Så er der en plads tilbage – og den er svær.

·         Finland (er den jeg ender med at tro på – Ligesom sidste års Belgiske sang, er jeg ikke specielt vild med denne – De sange er for kedelige – og skal jeg vælge, så var Belgiens sang klart bedre end denne efterligning.)

 

 

Dem der jo så ikke blev plads til (men som godt kunne være kandidater til at gå videre – Specielt Grækenland og Polen)

·         Grækenland (Det er jo lidt af et sats at vælge ikke at tro på, at Grækenland går videre – for dels så gør de jo altid det – og har de seneste mange år altid fået gode placeringer. – Derudover starter de sidst i deres semi – hvilket jo også er en stor fordel. – Men skal Grækenland prøve at ryge ud, så skal det da være i år. Jeg mener ikke denne sang har fortjent at gå i finalen (men det er jo ikke det det kommer an på – Men jeg håber virkelig, at denne sang ikke bare ryger i finalen fordi det er Grækenland.

·         Polen – Hvis de havde stillet op med den første af deres engelske versioner, så havde jeg sikkert taget den med til at gå videre. – Koreografien virker lidt tyndbenet.

·         Kroatien – Ja hvis hun havde haft noget udstråling, så kunne denne 80'er lyd måske godt have gået videre. – Men den virker amatøragtigt fremført – og mon ikke også 80'er lyden er ved at være out igen (Storbritannien klarede sig jo kun til en sidsteplads sidste år)

·         De sidste 6 lande har jeg ikke meget tiltro til at de har nogen chance. (Albanien, Litauen, Georgien, Portugal, San Marino, Malta) – Men vi er selvfølgelig før blevet overrasket.

 

Rigtig god fornøjelse i aften – uanset om man så skal se det i arenaen eller hjemme foran tv-skærmen.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar