lørdag den 14. maj 2011

Hvem vinder...

Brian prøver at forudsige en vinder...

Ja, hvem mon vinder ?

For i år er det virkelig et godt spørgsmål. Det er meget åbent i år.

Jeg plejer at have en rimelig god ide om det på nuværende tidspunkt. - Men i år er jeg virkelig i tvivl. Jeg synes der i år mangler den ene der stikker ud fra alle de andre. - Så mange har samme niveau, og dermed er der også mange der har mulighed for at vinde.

Jeg kan jo heller ikke engang gå ud fra den ene ting, der plejer at være nærmest en garanti for at vide hvem der vinder. - Lidt for sjov, plejer jeg jo at samle autograferne i programmet - egentlig kun fordi det har været en sport at se om jeg kunne samle dem allesammen - og når jeg så engang imellem bladrer programmerne igennem, er det jo også et fint minde om alle de mange pressemøder man er til i løbet af sådan et par uger her. - Jeg gider ikke det med at blive fotograferet med artisterne, som mange andre gerne vil. - Men en autograf er da meget sjov.
MEN - de andre år er det jo aldrig lykkedes mig at få den helt komplette samling. - Jeg har altid manglet en enkelt - og nogle gange to lande. OG den ene har ALTID været vinderen. Sidst jeg manglede mere end et lands autograf (vinderlandets) var i 2007 (der manglede jeg nr. 1 og 2 ).
Vi har joket med det hernede, så flere har sagt, du er nødt til at få autografen fra f.eks. Litauen, for de skal ihvertfald ikke vinde.
Den sidste autograf jeg manglede - var Lena (ligesom i 2010) - og vi kan jo ikke have Lena til at vinde igen, så det lykkedes at få den til åbningsfesten. - Så i år har jeg for første gang alle, og så er der vel ingen lande der kan vinde - Nej spøj til side - Men der er ihvertfald ikke hjælp at hente i programmet i år.

Jeg har sagt siden 2004, at Danmark vinder i 2012 - En spurgte mig sidste år hvor Danmark så vinder henne i 2012. (Underforstået hvem vinder så i 2011) - og da jeg blev spurgt sidste år, så slyngede jeg bare Frankrig ud.
Lidt sjovt at Frankrig så er den største favorit til at vinde i år - Og gør de det, så tror jeg for alvor på, at Danmark vinder i 2012 .
Jeg har indtil i går aftes dog ikke troet på, at det ville kunne lade sig gøre at en operasanger ville kunne vinde ESC. - Så før jeg tog til Düsseldorf, regnede jeg ikke med, at jeg ville kunne ende med at overgive mig, og satse på at Frankrig nok har størst chancer for at vinde.
Jeg håber dog ikke at Frankrig vinder, for jeg er ikke specielt vild med sangen - Men den står klart ud fra alle de andre - må forventes at kunne tiltrække en del jurystemmer - og også have tilpas appel til seerstemmerne til at den måske kan gå af med sejren. - Mange af uptempo sangene kan jo "slå hinanden lidt ihjel" ved at blive fremført efter hinanden.

Så til overraskelse for mig selv, er mit bud nu blevet til Frankrig som den endelige vinder.

Konkurrenter til sejren kan være Aserbajdsjan (de får vel de stemmer, som Tyrkiet plejer at få fra alle tyrkerne rundt om i Europa) - og måske også Ukraine ( mest på grund af det spektakulære sceneshow). Sverige og Danmark kommer også op - Men hvor er det en skam med den danske strartrækkefølge i finalen. Man kan jo frygte, at det kan koste Danmark en top-5 placering at synge som nr. 3. Hvor havde det været fedt at bytte start med Ukraine, og starte som nr. 23 - så havde der været langt større sandsynlighed for en top-5. Men heldigvis har det ikke den store indvirkning ved juryen, og forhåbentlig tager det at man kan stemme fra showets start, nok også lidt af fordelen ved at synge blandt de sidste. (Jeg tror Danmark måske kan have vundet semifinalen - men alt det er vi heldigvis klogere på om få timer. Der er rygte om, at den tyske jury gav 12 point til Danmark i semifinalen, og at juryen i Israel gav os 10)

Nr. 6 til 10 kunne evt. blive fordelt mellem England (hvor specielt den ene synger pivfalsk), Tyskland, Rusland, Irland og måske overraskende Island (eller Schweiz).

Nr. 11 til 15 kunne være Schweiz, Finland, Bosnien, Estland og Ungarn.
Nr. 16 til 20 Grækenland, Østrig, Spanien, Rumænien og Serbien.
Og nr. 21 til 25 kunne være Italien, Moldova, Slovenien, Georgien og Litauen. - Jeg tror Litauen er godt bud på en sidsteplads.

Det er lidt farligt at gætte som ovenstående - for det er stort set umuligt at gætte hvordan alle bliver placeret - Der er altid nogle store overraskelser for nogle af landene, så  - mange af budene kan være helt forkerte. Men det er jo bare for sjov. - Grækenland, Østrig, Serbien og Italien klarer sig måske noget bedre - og måske falder Danmark langt længere ned (Håber det ikke ).

Personligt håber jeg selvfølgelig på at Danmark vinder - men gør de ikke det, så vil jeg personligt helst have Island eller Schweiz som vinder.

Afstemningsrækkefølgen er jo computerbestemt ud fra hvordan juryerne stemte ved generalprøven fredag aften. Og ved dagens generalprøve ser det ud til at være  Ved generalprøven lørdag eftermiddag, ser det ud til at det er Rusland der skal starte med at give point, efterfulgt af Bulgarien, Holland, Italien, Ukraine, Finland, Norge, Armenien, Makedonien, Island, Slovakiet........

Rigtig god fornøjelse til alle i aften. Håber I glæder jer lige så meget som mig. Må den bedste sang vinde (bare ikke Frankrig hi hi)  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar