fredag den 6. maj 2011

DAG 5 - TORSDAG

Brian rapporterer fra prøverne i Düsseldorf:


Så er vi i gang med semifinale-landenes anden prøve. De fleste rettelser til lyd, lys, effekter, kameravinkler mv. er jo blevet lavet i forbindelse med den første prøve. Den den anden prøve kører derfor mere effektivt end den første, og man får et mere præcist billede af hvordan den endelige version bliver.

POLEN
Magdalena synger ganske udemærket, men sangen virker desværre lidt kedelig på tv-skærmen. Der sker for lidt, og tv-klipningen ikke helt optimal.
Til gengæld fik vi hendes version af "To nie ja". (Så er dagen jo reddet ) og denne gang sunget med lidt mere følelse og nærvær, end da jeg sidste år fik den polske korpige til at synge "To nie ja" i shuttlebussen. Der var det ud med den store klat tyggegumme, synge sangen med et halvdødt ligegyldigt ansigtsudtryk, og så ind med klatten igen og gumle søvnigt videre på det.

NORGE
Ved den første prøve havde Stella lidt svært ved at ramme tonerne rent. Men i dag gik det rigtig fint. God koreografi og stemning - og tv-klipningen er blevet forbedret meget. I pressecenteret blev stemningen og lydniveauet også hævet. Pigerne i kaffebaren skruede godt op for lyden og dansede med. Så kan hun synge rent til selve showene, så kan det godt gå ret godt for Norge.
Koreografien er lavet af svenskeren Mattias Carlson, der også lavede koreografien til Flashmob dance (pauseunderholdningen fra sidste års ESC-finale). Målet er, at alle skal kunne lære koreografien meget hurtigt, og dermed danse med i salen og foran tv derhjemme. Det lykkedes ifhvertfald fint nok med de norske fans, der viste, at de kunne koreografien udenad.
De sluttede ved denne prøve ikke af med at at smide konfetti ned - Men senere på dagen fandt jeg ud af, at alle specielle effekter kun kommer med tre gange. De lande der har bestilt fyrværkeri, ild, konfetti eller lignende, har betalt for tre gange, og de får derfor ikke noget som helst mere end de tre gange. Dvs. de får effekten den sidste gang der skal øves ved første øvedag, plus ved den anden generalprøve, der sendes aftenen før selve showet (hvor juryen stemmer), og selvfølgelig til den direkte udsendelse. Alle de andre år, har de effekter været på både ved den første prøve, den anden prøve, alle tre generalprøver og selve showet.

ALBANIEN
Stadig lidt dyster og mørk fremstilling af sangen på scenen. Farverne helt i rødt, sort (som det albanske flag) samt hvidt. På baggrundsskærmene vises der hvide vinger på en rød baggrund. Ved den første prøve blev der brugt røg og ild, men det har de åbenbart droppet igen.

ARMENIEN
Tingene fungerer som de skal. Ideen med at lave temaet om til boksning opstod, da Boom Boom.. vandt, eftersom boom også kan være et lydudtryk for et slag, altså et bokseslag. Og så kom de i tanke om, at Armenien har flere boksemestere. Derudover så har boksning ikke været forbundet med ESC før, så det er noget nyt. Og kontrasten mellem boksning og en køn pige er stor, hvilket gør effekten bedre mener de.

TYRKIET
TV-klipningen er blevet bedre siden første prøve. Der fokuseres mere på slangemennesket i kuglen, så man nu nemmere kan se hvad hun laver. Der er kommet lidt mere lys på, men scenen er stadig meget mørk.

SERBIEN
Det serbiske farvespektre "blandede bolcher" fungerer faktisk ret fint, når man lige får vænnet sig til det.

RUSLAND
Sverige bliver klart overmatchet Sverige. Stort set alt ved Rusland er jo svensk i år. Rusland bliver fremført meget effektfuldt med en god koreografi. Det eneste der driller lidt endnu, er lyset de har bag på jakkerne. Enkelte gange har den ene af jakkernes lys ikke virket.
Under prøven hørte jeg pressechefen aftale med en, at han skulle sætte sig på foreste række ved pressemødet. Her skulle han overrække en t-shirt til Alex. Så rent aftalt spil, da han bad om ordet, for at overrække en t-shirt til ham. På t-shirten var der et tegnet billede af Alex. (Disse tegnede t-shirts er lavet for alle lande). Alex lød meget overrasket, sagde han elskede t-shirten, og skulle straks have den på, så han smed sin egen t-shirt og tog den anden på. Så det var rent aftalt spil, at folk kunne få et billede af ham med bar overkrop. Ved det første pressemøde var der også spørgsmål, der var aftalt på forhånd. Til grin, når russerne på den måde forsøger at kontrollere pressemødet hen i den retning de ønsker det.

SCHWEIZ
Motivet på skærmen bag Anna er lidt et genbrug, da det stilmæssigt ligger meget tæt på det der blev brugt til Portugal 2009.
Forleden var vi en gruppe danskere, der ville hen til den Schweiziske fest, der blev holdt i en jazzklub kl. 22.00 - Men festerne går jo stort set aldrig i gang til tiden, så vi var lidt forsinket (sammen med en hel masse andre) - men som schweizer, så er kl. 22.00 kl. 22.00 - så Anna var dukket op kl. 22.00 præcis. Havde sunget 4 sange, og derefter forladt scenen. Det var den fest. - Så det blev ikke til "In love for a while", men derimod til "In love for a while ago".

MALTA
Malta har endnu ikke besluttet sig for, hvordan de vil præsentere deres sang. Denne prøve så meget anderledes ud end første prøve. Grafikken på skærmene var ændret totalt, og lyset også ændret. De eksperimenterer med lysets farve - prøver forskellige ting af, og bedømmer så bagefter hvad der ser bedst ud. - Og så er de muligvis blevet inspireret af Irlands prøve i går, og kopierer det - for ved denne prøve var der meget store billeder af bl.a. Glen kørende på skærmene i baggrunden.

SAN MARINO
Gik nogenlunde som første prøve, men kameravinklerne virker meget bedre nu, end ved den første prøve.

KROATIEN
De skulle vist have valgt Jacques til at synge sangen i stedet for Daria, der stadig ikke har udstråling. De har fået lidt mere styr på effekterne. (Selv om det kun var sidste gang de sang den ved prøven, at de foretog kjoleskiftene. For at undgå at man kan se tøjskiftet igennem ringen de trækker over hende, kører kameraet lige en hurtig runde ud over publikum. Og ved det sidste kjoleskift i slutningen, har de flere personer til at kaste sølvglimmer ud over hende, så det skjuler tøjskiftet bedre.

2 kommentarer:

  1. Tack för grym rep-bevakning! Har en fråga om Ukraina, hur verkade showen på tv-skärmarna? Jag får en känsla av att det blir mäktigare för publiken i arenan än i tv (à la de ni skriver om Jedwards nummer)? I de Youtubevideos som filmar i utzoomat läge från parkett kan man ju följa hela historien som målas fram i sanden på backdroppen men så fort man börjar zooma in på Miss Newton à la Eurovision.tv och man bara får se några få delar av sandkonstverket så förloras kopplingen sandbilder/låt. Verkar det som att tv-producenten inser det och kör mest utzoomat för att få med vad som händer på backdroppen?

    SvarSlet
  2. Jo du kan godt have ret i, at Ukraine virker mest imponerende, når man står inde i arenaen, hvor man helt glemmer at kigge på Mika. - Men TV-producenten er klar over det, for TV-klipningen synes jeg virker rigtig godt. Selv om Mika selvfølgelig også er i billedet i meget af tiden, så er det ofte set langt fra - og når der er zoomet ind på hende, så kan man ibaggrunden se hvad der foregår på skærmen. Så på TV kan man se hvad der foregår på skærmen næsten hele tiden.

    SvarSlet