lørdag den 29. maj 2010

Hvem vinder ESC 2010? vol 1

Hvem bliver den endelige vinder af Eurovision Song Contest 2010? Bliver det Serbisk eller græsk etno-pop, bliver det balkan-rock, bliver det en ballade eller en rigtig grandprix-slasker? Uha, det er svært at sige.

I modsætning til sidste år, hvor næsten alle havde Rybak som vinder, er der ikke nogen klar favorit i år. Efter min mening kan op til fem lande blande sig i striden helt i top. Lad os løb de 25 finale-bidrag igennem.

1. Azerbaijan er først ud. 18-årige Safura har længe været de fleste bookmakeres favorit med Drip drop, men efter min mening er koreografien for rodet. Mit bud: nummer 6-10

2. Næste på scenen er Spanien, der stiller med Daniel Diges og Algo pequenito. En spændende lille sang der gør sig godt. Ulempen er startnummer 2, der sjældent lander højt. Mit bud: nummer 11-15.

3. Så er det tid til værtslandet Norge med Didrik Solli-Tangen og My Heart Is Yours. En stærk præstation er i vente fra Didrik, han vokal er perfekt, men efter min mening er sangen ikke til Norges anden gevinst i træk. Den er for kedelig. Mit bud: nummer 11-15.

4. Moldavien stiller med Sun Stroke Project og Olia Tira og Run Away. Discotoner med saxofon og en energisk violin. På forhånd en af mine favoritter men har ikke levet op til værdigheden. Mit bud: nummer 16-20.

5. Omvendt var Cypern ikke en af mine favoritter, og jeg forstår stadig ikke hvorfor Jon og hans Life looks better in spring skulle med i finalen på bekostning af Kroatien. Jeg tror ikke på et godt resultat for Cypern. Mit bud: nummer 21-25.

6. Bosniens rockede Thunder And Lightning med Vukašin Brajic kommer til at kæmpe med Tyrkiet om rock-stemmerne. Og den kamp taber Vukašin. Mit bud: nummer 21-25.

7. Ligesom Bosnien og Tyrkiet skal kæmpe om rock-stemmerne, skal Belgien og Cypern kæmpe om 'en mand og hans guitar'-stemmerne. Den kamp vinder Tom Dice, der har gjort det godt og enkelt med Me and My Guitar. Kan godt ende i toppen. Mit bud: nummer 6-10.

8. Så er det tid til balkan-pop, der får hele salen til at gynge. Milan Stankovic og Ovo je Balkan går klart efter den anden sejr til den tidligere jugoslaviske republik Serbien. Og det kan godt give pote. Mit bud: nummer 1-5.

9. Hviderusland med gruppen 3+2 er ikke i finalen på min anbefaling, og deres Butterflies er ikke på vej til en topplacering. Mit bud: nummer 16-20.

10. Til gengæld er Irland helt klar i finalen på min anbefaling. Niamh Kavanagh giver It's for you som en helt klassisk ballade i de bedste irske traditioner, og hun bejler klart efter en topplacering. Mit bud: 1-5.

11. Grækenland. Endnu engang skal hele salen gynge med og brøle OPA, når Giorgos Alkaios og hans venner giver den gas. Helt klart vinder-potentiale fra grækerne. Mit bud: nummer 1-5 (uha, der begynder at blive trængt i toppen)

12. Josh fra Storbritanien er en briliant sanger, der gør hvad han kan med det britiske bidrag That Sounds Good To Me. Det rækker bare ikke, materialet er for usselt. Mit bud: nummer 21-25

13. Så er vi halvvejs og her finder vi Georgien med Sofia og sangen Shine. Den har ikke været på mine favorit-lister, men mange tror på hendes klare stemme. Efter min mening for rodet, så vi skal næppe til Tblisi næste år. Mit bud: Nummer 16-20.


Frokostpause i Oslo, resten følger.... Hvem vinder ESC 2010? vol 2

Ingen kommentarer:

Send en kommentar