torsdag den 27. maj 2010

Brian skriver om Semifinale II: "Danmark klarer den..."

Så nærmer vi os heldigvis med raske skridt den anden semifinale - Vi går rundt heroppe i en stemning, der vækker minder tilbage fra dengang man i december gik med en slags "Kan ikke vente på juleaften" stemning.

En skam vi ikke var med i den 1. semifinale i stedet for denne meget stærkere 2. semifinale.

I går så jeg begge generalprøver i salen. Det er godt nok meget nemmere at bedømme hvilke sange der kan gå videre ved at se showet på tv i pressecenteret, meeen det er jo også svært at gå glip af muligheden for at overvære showet i salen. - Men hvordan hvert land lyder på tv, og hvordan showet virker på tv, det får man til gengæld ikke indtrykket af i salen. - Så hvert år, når man kommer hjem til Danmark igen, og ser showet på tv, så får man ofte en bedre forståelse for, hvorfor nogle af de sange der lød godt i salen ikke klarede sig specielt godt i afstemningen.

Her er mit bud på hvordan det går i aften.

Slovenien bejler kraftigt til sidstepladsen, og jeg ser dem som totalt uden finale-chancer.
Schweiz kan jeg heller ikke forestille mig kan komme videre.
Jeg vover også øjet omkring Ukraine - De plejer godt nok altid at komme videre, meeen med den sang, og med så stærk en semifinale, så vil det være meget surt, hvis den ryger i finalen.
Georgien har egentlig et fint show, og også en god startrækkefølge, men med en del ballader i feltet, så er Georgien nok for kedelig til en top-10 placering.

Så er der 10 pladser der skal fordeles på de resterende 13 lande.

Tyrkiet, Aserbajdsjan og Armenien er jo nærmest lige så sikre som Rusland er hvert eneste år - uanset hvad de stiller op med. - Så dejligt at de tre lande (i modsætning til Rusland) i år har nogle gode sange med. - Tyrkiets sceneshow er meget bedre end i den første prøve. Showet til sangen fra Aserbajdsjan synes jeg til gengæld er lidt for rodet sammensat.

Jeg tror heldigvis også, at Danmark kommer videre - Deres generalprøver gik jo rigtig godt. Meget bedre end i prøverne. - Så ja, man ved aldrig i ESC, men jeg vil blive meget skuffet hvis ikke vi kommer sikkert i finalen i år.

Det danske 15 sekunders klip er det helt rigtige klip af sangen. Det er ikke altid Danmark vælger de bedst mulige 15 sekunder - men heldigvis i år. Jeg tror nemlig de 15 sekunder har en meget stor betydning. Dem der ikke er grand prix fans, kan jo ikke sangene udenad - så de bruger nok resuméet til at huske hvilke sange der var gode. - Men resuméet har dog nok mindre betydning i år, hvor man kan stemme helt fra starten, og ikke først efter sangene.

Rumænien må også glide ret sikkert videre sammen med Israel, og Kroatien bør også klare det. Så det var 7 lande.

De sidste 3 pladser skal så fordeles mellem Litauen, Sverige, Holland, Irland, Bulgarien og Cypern.

Sverige tager den ene tror jeg.

Før jeg tog til Oslo troede jeg overhovedet ikke på Holland, men her virker den rigtig godt. De to personer ved gadeorglet virker rigtig godt med deres sjove ansigter. - Desuden tror jeg, at mange børn vil stemme på den. - Så ja, efter at have set deres optræden her i Oslo, så vover jeg at satse på Holland, selvom de er en af dem ikke mange tror på.

Cyperns sang minder meget om Belgiens - så når Belgien kan komme i finalen, så burde Cypern jo egentlig også kunne - men denne semi er stærkere, og måske er Cyperns alligevel lidt for sukkersød, så nej, Cypern må nok undvære finalen for 5. gang i træk.

Bulgarien havde jeg før Oslo som en af de sange jeg troede på - men jeg er ikke så vild med deres show, og det er en skam, at han vælger at synge halvdelen på engelsk. Så den vælger jeg også fra - men det vil ikke generer mig hvis den kommer videre.

Tilbage er der altså kun Irland og Litauen. Før Oslo var jeg overhovedet ikke i tvivl om at Irland nemt ville komme videre. - Men hvis den på TV lyder som den gør på TV i pressecenteret - så tvivler jeg på det. - Sangen lyder fantastisk i salen, men på TV lyder hun som om hun synger temmelig falsk. - Irland har dog ikke nævnt noget om lydproblemer på TV ved deres pressemøder - så måske er det kun på TV i pressecenteret, at der er et problem.

Litauen troede jeg ikke meget på før ESC, men de har jo bygget den op næsten som deres 2006 bidrag, med humor på scenen - så måske kan de overraske igen. De har fordelen af at være den første sang, men bliver nok overskygget af at de næste 3 sange er langt bedre og blandt favoritterne. Så mon ikke det koster dem.

Jeg vælger at håbe på, at Irland kun lyder dårligt på TV her i pressecenteret, så de får den finaleplads de så klart har fortjent. - Det vil være en stor skam, hvis der virkelig er en eller anden fejl der gør, at hendes stemme lyder så falsk på TV rundt omkring i Europa.


Her er resultatet af afstemningen blandt de akkrediterede. Der er 806 der har stemt på hvem de tror går videre:

1. Tyrkiet 647
2. Israel 617
3. Armenien 592
4. Aserbajdsjan 570
5. Sverige 566
6. Danmark 552
7. Irland 512
8. Georgien 507
9. Kroatien 506
10. Rumænien 498

11. Ukraine 395
12. Schweiz 385
13. Bulgarien 376
14. Cypern 374
15. Litauen 367
16. Holland 342
17. Slovenien 234

Husk at krydse fingre Og god fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar